.........ČEŠTINA PRO ŽIVOT......................................................ASSET České Budějovice
 

 
- -- --Francais

Metodické pokyny

Čeština pro život

14. LEKCE


Sladký život studentský

 

Lektor vytvoří v úvodu lekce schéma našeho vzdělávacího systému. Tím získají studenti přehled o možnostech studia. Lektor se ptá studentů, kde studovali, jaký obor, jestli ještě studují, co, kde, jestli bydlí na koleji, jedí v mezne. Pokud jsou to mladší studenti, tak se lektor ptá, jestli chtějí studovat na vysoké škole v ČR, z jakého důvodu. Jaké zkušenosti mají studenti se studiem v ČR. Studenti srovnávají možnosti v jejich zemi s možnostmi v ČR. Jaké obory považují studenti za atraktivní, těžké, s dobrým uplatněním v budoucnosti. Pokud studenti už pracují, porovnávají studentský život s pracovním životem. K jakým změnám došlo. Co je pro ně lepší – mít hodně času a málo peněz, nebo vydělávat peníze a nemít volný čas.
 
cv. 1 Od září vysokoškolákem
Lektor se ptá, podle jakého kritéria si vybírají / vybírali studenti obor. Jaké jsou podmínky pro přijetí ke studiu na VŠ. Lektor krátce seznámi studenty se situací v ČR. Studenti čtou text. Řeší úkoly ze cv. 2 a odpovídají na dotazy cv. 3.
cv. 4  Studenti hledají v textu odpovídající ekvivalenty.
cv. 5
Cvičení na procvičování gramatiky. Studenti hledají v úvodním textu odpovídající předložky a doplňují do vět. Ve cvičení 6 doplňují předponu. Lektor upozorní studenty na rozdíl mezi předložkou a předponou.
cv. 7 Jak to chodí na koleji
Lektor se ptá, jaké zkušenosti mají studenti s bydlením na koleji. Proč někteří studenti nechtějí bydlet na koleji. Studenti srovnávají situaci v ČR se situací v jejich rodné zemi – např. – dostupnost, služby, cena. Studenti čtou článek a doplňují chybějící informace. Ze tří uvedených možností vybírají správnou variantu. Pak následuje kontrola. Ve cv. 7 c) hledají studetni v textu vhodná podstatná jména, ve cv. 7 d) vhodná přídavná jména a vytvářejí věty.
cv. 8
Studenti popisují graf a říkají, o jaké obory měli studenti největší zájem, o jaké obory byl nejměnší zájem. Studenti vyjadřují názor, proč to tak je.
 cv. 9
V tomto cvičení jsou uvedeny důvody, které ovlivňují studenty při rozhodování. Studenti je seřadí podle intenzity. Co je pro jejich rozhodování nejdůležitější, co ovlivňuje jejich rozhodnutí, na jaké škole budou studovat.
cv. 10
Lektor nejprve vysvětlí význam pojmů. Např. co budou studenti studovat  v případě scénografie. Studenti tak budou mít určitou představu o obsahu studia. Pak říkají, kde se můžou uvedené obory studovat, na jaké fakultě. Lektor se ptá, jaké VŠ v ČR studenti znají, a doplní informace.
cv. 11 Teorie a praxe
poslechové cvičení
Poslech navazuje na předchozí cvičení. Studenti doplňují tabulku a odpovídají na další otázky.
cv. 12 Přihláška ke studiu
Lektor nejprve vysvětlí pojmy, které se vyskytují na přihlášce, pokud je studenti neznají. Studenti vyplňují úvodní stranu přihlášky na základě informací, které jsou v úvodu cvičení.
Můžou si také přinést vlastní přihlášku ke studiu.
 cv. 13
Studenti říkají, jaké výhody a nevýhody má ubytování na koleji a v soukromí a doplňují tabulku. Na to navazuje poslechové cvičení.
cv. 14 Kolej, nebo privát?
Studenti poslouchají několikrát nahrávku a řeší zadané úkoly. Následuje kontrola. Pak studenti zahrají situaci cv. 15. Nebo si vymyslí jiné situace podle vlastních zkušeností.
 cv. 16 Jíst, či nejíst?
Poslechové cvičení
Studenti nejprve říkají, zda se stravují v menze, jestli jim jídlo chutná, nebo jestli chodí do restaurace, nebo si vaří sami. Pak poslouchají nahrávku a doplňují tabulku. Lektor kontroluje řešení.
cv. 17
Jedná se o cvičení, které rozšiřuje slovní zásobu. Studenti mohli slyšet různé slangové výrazy. Říkají, jaké. Pak vysvětlují význam uvedených výrazů.
cv. 18
Mluvní cvičení
Studenti říkají, co vidí na obrázku. Případně si zvolí jeden obrázek a napíšou krátký příběh ze studentského života.
cv. 19
Ze studentského života
Poslechové cvičení
Studenti poslouchají nahrávku, řeší zadané úkoly. Říkají, jestli obdobné situace už někdy zažili, nebo jestli se jim stalo něco podobného.
Tady pozor na jednu věc. Úkoly se týkají všech rozhovorů najednou. Studenti můžou nahrávky 89-92 poslouchat několikrát.
cv. 20 Zkouškové období
Studenti mění tvrzení tak, aby byla o nich pravdivá.
Např. rozumně naplánovat termíny zkoušek – Chtěl(a) bych si naplánovat rozumně termíny zkoušek, ale moc dobře to nejde, protože v jednom týdnu jsou vypsány různé zkoušky a některé termíny jsou již obsazené, takže se stane, že musím dělat dvě nebo tři zkoušky v jednom týdnu.
cv. 21 Studenti zahrají uvedené situace.
cv. 22 Toto cvičení můžou studenti řešit v malých skupinách a soutěžit mezi sebou.
cv. 21 Četba z tisku
Článek z novin si přečtou studenti samostatně se slovníkem. Další hodinu lektor zkontroluje, zda rozumí textu. Studenti můžou také napsat esej na toto téma, kterou přečtou při hodině. Lektor může vybrat nejlepší práce. Studenti diskutují o tom, jaké výhody a nevýhody má studium v ČR.

 

 



   
 
© Copyright ASSET Č.Budějovice 2010
Informace: + 420 603 715 504 -- e-mail: assetcb@seznam.cz